We zijn in Tibet !! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Henk Lulf - WaarBenJij.nu We zijn in Tibet !! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Henk Lulf - WaarBenJij.nu

We zijn in Tibet !!

Door: Anita & Henk

Blijf op de hoogte en volg Henk

03 September 2008 | Nederland, Amsterdam

Hallo Allemaal,

Hier al ons eerste verslag.
Eerst natuurlijk iedereen bedankt voor de leuke reacties op het web, via de mail en sms.

Na een nachtvlucht zijn we om half 1 ’s middags in Chengdu, China geland.
Wat al gelijk opviel was een goed georganiseerde miljoenenstad, met alleen maar brede wegen, grote betonnen woonblokken en kantoren en mooi verzorgden parken en groenstroken.
Na wat rusten in ons super-de-luxe hotel, zijn we ’s middags wat gaan wandelen. Veel winkels, eetgelegenheden, heel veel mensen, druk maar toch ook rustig, helemaal geen hectiek. Gezellig overal op straat mensen die Mah Jong spelen, mensen die je groeten. Het gaf je gelijk een goed gevoel.
’s Avonds bij het eten waren we getuige van een bruiloftsfeest: veel mensen, alles eenvoudig en op tijd afgelopen.

De volgende dag gingen we eerst naar een reuze pandareservaat. Het was meer een dierentuin voor panda’s. Leuke beesten, maar wat zijn ze dom en onhandig (lomp), zoals iemand opmerkte: helemaal niet gek dat deze beesten het in de natuur niet overleven; maar ze doen heel lief aan, je zou er eentje zo als speeltje mee naar huis nemen.
’s Middags maakten we een stadstour, we hebben maar 2 straten gezien waar authentieke Chinese huizen/gebouwen stonden.
Het eten was iedere keer warm, Chengdu ligt in de provincie Sichuan, je verwacht dan toch iets van het Sichuan-eten wat je in Nederland krijgt, maar dat was maar 1 van de vele soorten eten wat je op je draaiplateau krijgt, het eten was lekker en pittig.
Tijdens een thee-stop kwamen dames massage aanbieden. Nadat ik had gezien hoe ze het bij anderen deden, dacht ik dat kan bij Anita en mij ook. Het leuke was dat ze ook cupping (zie Google) deden. Ze merkten aan mijn reactie en hoe ik de plekken uitlegde aan de reisgenoten, dat ik er meer van wist, dus ik kreeg hele verhalen in het Chinees en op de een of andere manier begreep ik er ook nog wat van.
Door de cupping loopt Anita nu met 5 diepblauwe zuigzoenen rond en ik 10, ja die vrouw heeft me goed te grazen genomen, bij mij vond ze zoveel spierspanning dat ze met een soort kretje mijn middenrug heeft gedaan (ziet er dus roodblauw uit). Bij de handmassage zei ze dat het met mijn slapen niet goed was, hoe zou dat nou komen, maar ze kon gelijk bij mij niet meer stuk.
’s Avonds hadden we een Chinese folkloreshow. Werd leuk gedaan

Vandaag zijn we naar Lhasa gevlogen. Tibet voor mij het hoofddoel van deze reis (Iris ik zeg nu na een halve dag al, dit doen we een keer samen over), wat een fijn gevoel om dit land te zijn.
Bij binnenkomst kregen op het vliegveld en bij het hotel de gebruikelijke witte sjaal en moesten we water en korrels strooien (Artie).
We hadden natuurlijk al het nodige gelezen over hoogteziekte en werden er door onze reisleidster en Tibetaanse gids nog een keer goed op gewezen.
Je voelt het gelijk al bij het uitstappen een soort druk op je, voor de liefhebbers de SpO2 die ik mat, varieerden tussen de 74 en 88, mijn hartslag bleef onder de 80, bij een paar liep het tot boven de 100.
We hebben een hele enthousiaste Tibetaanse gids, die ons vast een heleboel gaat vertellen en laten zien.
Lhasa ziet er op de eerste indruk net zo verzorgd uit als Chengdu, ook de wegen, je kan merken dat de Chinezen hier bezig zijn, geen enkele straat zoals je verwacht, gelukkig doen de straten en huisdaken met hun vlaggetjes heel gezellig en niet-Chinees aan. Chinese militairen zie je helaas overal in groepjes van 5 lopen.
De Tibetaanse mensen zijn aardig, mooi en de eerste reactie was eigenlijk, je loopt bij de Maya’s in Mexico. En wat zijn die oudere gezichten mooi met hun groeven en hun diepe kijkers.
Het eten was de eerste dag nog beter dan in China, een mengeling van Indiaas en Chinees.
We hebben vandaag behalve wat eten en over een markt lopen nog niet veel gedaan. Belangrijk is dat je acclimatiseert, rust neemt.
Opvallend vonden we hoeveel vers fruit er op de markt lag en ook het vlees lag er veel en vliegrijk.
Anita zegt dat ze het hier nu al heel SUPER !!! vind en hier wil blijven, ze heeft ook veel bekijks met haar Indiase uiterlijk (ben benieuwd Patrick, Surish en Oesha wat ze doet).

Groetjes van ons beiden

  • 03 September 2008 - 17:32

    Winnie:

    ze spelen daar mijn favoriete spel.Probeer een beetje rust voor mij mee te nemen Henk.

  • 03 September 2008 - 17:34

    Winnie:

    ik heb toch liever jouw naalden Henk om mij te ontspannen. Dan zijn de blauwe plekken tenminste iets kleiner.En de rust is ook heel groot.

  • 03 September 2008 - 19:03

    Annemieke:

    Tja, bij een zuurstofspanning onder de 80 moet je bij mij rust nemen om verdere schade te voorkomen:).
    Cupping kan je dan wel gebruiken om dat ook daadwerkelijk te gaan doen.Niet schrikken als het gaat lukken:), is vast een heel vreemd onbekend gevoel.Succes!

  • 05 September 2008 - 11:11

    Ria Schreuder :

    wat mooi he daar

  • 06 September 2008 - 15:02

    Winnie:

    jullie hebben wel weer mooie foto's.
    hoe is het met de blauwe plekken? Nog steeds z,on mooi g ekleurde rug?

  • 06 September 2008 - 15:30

    Corrie.:

    Spannend, die behandeling
    heeft het ook resultaat ??

  • 06 September 2008 - 18:40

    Cora And Kids:

    Hoi Anita en Henk,

    Wat een leuke foto´s en leuk verhaal. Ben blij dat Anita zo geniet. Ik wil haar wel terug hebben in Nederland dus blijven kan ze niet. Ga door met genieten en ik blij jullie volgen via de site.

    Liefs Cora and kids


  • 06 September 2008 - 20:23

    Buma:

    Hi buurtjes,

    Heerlijk om van jullie verhalen mee te kunnen genieten. Klinkt fantastisch. Ook de foto's zijn fantastisch. Letterlijk, zou ik bijna zeggen, want die vijf panda's zijn volgens mij toch écht verklede chinezen, hoor, die lekker op een strootje liggen te knabbelen. Laat je niet beetnemen...
    O ja, Henk: acupunctuur vind ik tot daar-an-toe, maar dat 'cupping' ga je hier toch niet doen, he? Bij een eerstvolgende behandeling hou ik je in de gaten: dit soort zuigvlekken kan ik hier echt niet uitleggen!!
    Veel plezier en tot schrijfs.

  • 10 September 2008 - 15:56

    Iris:

    hoi pap en anita!

    sorry dat het even duurde voor mijn reactie, moet ook zo wennen aan het vele huiswerk!

    maar wat een leuk eerste verslag! ziet er een stuk moderner uit dan India, ghehe.
    van die ontspannen sfeer wil ik zeker wel een keer proeven!

    groetjes iris.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Henk

Genieten van de mooie, indrukwekkende natuur en de mooie, bijzondere mensen

Actief sinds 10 Juli 2008
Verslag gelezen: 448
Totaal aantal bezoekers 68731

Voorgaande reizen:

17 Februari 2012 - 11 Maart 2012

Fantastisch India

19 Februari 2011 - 13 Maart 2011

Rondreis Ecuador & Galapagos

13 Februari 2010 - 19 Februari 2010

Reis in winters Noord-Noorwegen

31 Augustus 2008 - 19 September 2008

Onze reis naar Tibet-Nepal-India

Landen bezocht: