Kathmandu / Delhi (Slot) - Reisverslag uit Delhi, India van Henk Lulf - WaarBenJij.nu Kathmandu / Delhi (Slot) - Reisverslag uit Delhi, India van Henk Lulf - WaarBenJij.nu

Kathmandu / Delhi (Slot)

Door: Anita & Henk

Blijf op de hoogte en volg Henk

18 September 2008 | India, Delhi

Kathmandu / Delhi

Maandag hebben we eerst een grote pagode, Swayambunath, bezocht, waar o.a. duidelijk het ogen-teken uit het Nepalese Boeddhisme te herkennen is en waarom de 1 in Nepal op een 9 lijkt. Hier liepen heel veel apen in het wild rond.
Daarna bezochten we een openbare school en een weeshuis, die door inzet/bemiddeling van onze reisleidster in 5 jaar tijd een knappe verbetering hebben gekregen, mede dankzij de grote toewijding van de leraren/leidsters. Leuk/fijn om dit moois te zien.
Hierna iets heel anders: we bezochten een bedevaartsoord/crematieplaats, Pashupathinath, we zagen 2 crematies en vele pudja’s (gebedsdiensten) aan de oever van de rivier, we zagen hier ook een grote groep heilige mannen, Sadoe’s.
We reden verder naar Bhaktapur, een stad die qua uiterlijk nog helemaal middeleeuws is en onder hoede staat van de Unesco. Een leuke, bijzondere, antieke stad om te zien, te beleven en te shoppen. We hebben hier o.a. een mandela-schilderschool bezocht, waar ze uitleg over de werken gaven en werken van leerlingen en meester lieten zien en dus ook de verschillen. Ik kocht er een kopie van een werk van de Dalai Lama, voor mijn praktijkkamer.
’s Avonds hadden we afsluitavond van de reisgroep in ons paleis-hotel.

De volgende ochtend hadden we nog even tijd om de stad in te gaan, samen met een van de reisgenoten (“collega fotograaf”), we gingen naar een stadsdeel waar de locals hun boodschappen doen, dit was weer een heerlijk slenter en uit de ogen kijken uur, we kunnen hier niet genoeg van krijgen van hoe deze mensen leven en doen.
Het uur erna wilden we nog een heel luxe winkeldeel van Kathmandu bekijken, helaas de taxi-chauffeur begreep er niet veel van, het werd een uur sight-seeing, waar we ook van genoten.
Hierna de groepsfoto en we werden naar het vliegveld gebracht.
Hier verliepen de nodige zaken op z’n Nepalees/Aziatisch: veelvuldig hetzelfde controleren, fooitje hier, fooitje daar, maar uiteindelijk gingen het vliegtuig op tijd weg en kwam, tegen de verwachting, op tijd in Delhi aan.
Hier namen we afscheid van de groep en wij gingen, na het ophalen van onze koffers en het voorkomen van “kidnappen” van 2 koffers van onze reisgenoten (die door gingen naar Amsterdam), op zoek naar onze taxichauffeur. Deze vonden we snel en binnen 3 kwartier waren we in ons hotel.

Toen ik het vliegveld van Delhi uitliep, had ik echt het gevoel ik ben thuis en ik laat Anita mijn stad zien, vreemd gevoel.

In Kathmandu en Delhi was het een genot om Anita gade te slaan, nadat ze de eerste schroom had overwonnen, is ze zo anders als ze Hindi aan het praten is en met de mensen bezig, o.a. niet meer zo verlegen/teruggetrokken. Ze had deze dag ook een ontzettend mooie saree aan (voor de insiders die rode) en had ook van de Indiase mensen veel bekijks en heel veel aanspraak.

Vanuit het hotel gelijk de straat weer op, naar de Karol Bagh market, daar was het vorig jaar op de een of andere manier niet van gekomen. Wat een drukte weer en wat gezellig, weer vele naar binnen lonkende kooplui, dat is toch wel erger dan in Nepal. Al lopend kwamen we langs een restaurant waar ik vorig jaar had gegeten en vond ook gelijk ons hotel van vorig jaar; vreemd om te merken dat de market vorig jaar niet gelukt is en dat je maar 1 straat verder logeerde.
In het voor mij bekende restaurant lekker vegetarisch Rajasthans gegeten.
Overigens was gelijk al te merken en ook de 2 volgende dagen dat Delhi helemaal in de ban van de bom is, politie, bewaking, detectiepoortjes op straat. We hebben deze dagen de nodige bomplekken gezien en het bezoek aan Connaugh Place moest een dag later, omdat het nog afgesloten was.

Woensdagmorgen hebben we ons laten verleiden om toch een rondritje met een taxi door de stad te maken, ik stond er wel op dat het een Ambassador moest zijn (een mengeling van de Kever en die ronde, oude Renault), kostte moeite, maar het lukte.
Nadat wij eerst een stapel foto’s bij het kantoor van de chauffeurs van vorig jaar hadden afgeleverd, hebben we het regeringsdeel van de stad bezocht, een mooi verzorgd park/gebied met de parlementsgebouwen, het presidentieel paleis en India Gate (een soort Arc d’ Triomph), de Amerikaanse ambassadeur kwam toevallig aanrijden, bewaakt alsof het Bush zelf was. Hierna de verplichte stop bij een winkel (India-gangers herkennen dit wel), waar we toch wat spulletjes kochten.
Hierna bezochten we nog het Ghandi Memorial, het is slechts een steen met een kaars erop, we vonden het beiden indrukwekkend.
We lieten ons tenslotte afzetten bij het Rode Fort en gingen werden met onze eigen taxi, 2 paar benen, verder.
We liepen naar van alles, ik wilde Anita in ieder geval de markt van de Moslims laten zien, allerlei nieuwe en oude rommel, je kunt zo gek niet verzinnen wat, tot echt oude schakelkasten, elektromotoren, boortjes, schroeven, enz. Anita had het idee dat het materiaal van het grof huisvuil hier naar toe gebracht was, je kunt ook zeggen alles wat al 10 jaar of langer niet meer op de Zwarte Markt ligt, ligt nu hier.
Anita heeft nu met eigen ogen kunnen zien dat in Delhi nog meer dan in Nepal geldt, dat er geen MKB-beoordeling is, wanneer je de eerste winkel van iets ziet, dan weet je zeker dat er nog meer dan 20 met hetzelfde volgen.
En toen liep onze woensdag zo’n beetje teneinde, want in plaats van dat we ons verder konden verwonderen, kwam er zo’n ontzettende wolkbreuk, dat we van armoe bij McDonald onderdoken (sorry Iris, vorig wilde ik er niet in, kon nu niet anders).
Nadat we ruim anderhalf uur ondergedoken hadden gezeten in de rood-gele zaak en onder een afdak en probeerden een tuktuk te bemachtigen, zijn we toen het droger werd, maar met een riksja naar de metro gegaan door straten met 10 – 20 cm water (achteraf bleek de metro 100 m van onze schuilplek) nu gingen we 20 min. verderop). Onderweg had Anita het idee dat er alleen maar markten/kraampjes zijn in Delhi, ze zag niet anders.
De metro(gebouwen) is/zijn mooi, groot, goed verzorgd en op 1 lijn zo’n beetje Japanse taferelen; voordeel van de regen, anders hadden we dit nooit meegemaakt.

De laatste dag in Delhi zijn we begonnen waar we in de regen geëindigd zijn en zijn we langs de straat waar de edelsmeden zitten gegaan, de straat van de trouwerijbenodigdheden, de gedroogde zuidvruchtenmarkt, de specerijenmarkt en door nog heel veel meer straatjes van Old Delhi gelopen, de straten met de vele saree’s, salwars en armbanden konden we niet vinden, jammer.
Hierna met de tuktuk naar Connaught Place en Palika Bazaar. Daar de rest van de middag en vooravond rondgelopen en allerlei winkels, kraampjes, mensen enz. bekeken; tussendoor nog lekker gegeten, Punjabi, de smaak van eten als wat bij de Sikhs wordt gegeten.
Tenslotte met de tuktuk in de stromende regen naar het hotel en over een uur vertrekken we naar het vliegveld.
Anita heeft wel heel vaak vandaag en gister gezegd; wat is het hier een gekkenhuis. Voor mij is en blijft het een waanzinnige stad.

We hebben echt een heerlijke, bijzondere, unieke vakantie gehad, waar we nog vaak op terugkijken, jammer dat we weer naar huis moeten.

Enige cijfers tot slot: ik heb 2963 foto’s gemaakt, Anita ruim 2 uur film; Anita is een kilo of wat afgevallen en ik een kilo of veel meer bijgekomen, tegen alle verwachtingen in, wat was het eten voor mij toch lekker.

Groetjes en nogmaals bedankt voor alle leuke reacties op de site en per mail, dat geeft zo’n vakantie echt veel extra vreugde,

Anita en Henk

PS : De eerste foto is onze reisleidster met 1 van haar 6 pleegkinderen in Nepal.

• 19 September 2008 - 14:34

Karin D'chem:

Lieve Henk en Anita, wederom indrukwekkende foto's en wat een verslag! Dat je daar dan nog tijd voor hebt. Ben je van plan om met je 58e te stoppen met werken?? Dat wordt dan emigreren he??? Denk je dat we elkaar voor die tijd nog zien??? Goeie reis terug (als ik tenminste optijd ben) en zo niet dan hoop ik maar dat alles goed is gegaan en alle koffers zijn meegekomen! Tot sprekels!! Liefs Karin

• 20 September 2008 - 20:22

Bernie En Dirk:

Als je dit leest zijn jullie al thuis denk ik,maar zoals ik het reisverslag lees was het wel een aventuur waar je weer een tijd op kan teren.( mooie blauwe plekken had je Henk,geef mij maar die naalden van je )Groetjes we spreken je nog doei

• 22 September 2008 - 11:54

Ria Schreuder :

fijn gevoel dat jullie weer goed zijn thuis gekomen
    ja henk wat mooi dat je dit en anita hebben mogen beleven

• 22 September 2008 - 12:39

Jos En Marijke:

Hallo Anita en Henk,

Wij hebben jullie reisverslag gelezen, geweldig wat jullie allemaal hebben meegemaakt!
    De foto’s waren trouwens erg mooi, vooral mensen met van die doorgroefde gezichten wat een prachtige mensen.
    Terug in Nederland even afkicken en de alledaagse dingen weer oppakken.
    Jammer hè dat zo’n reis, waar je wekenlang naar hebt uitgekeken, weer zo snel voorbij is.
    Houd de herinnering dan ook lang vast en lees je eigen reisverslag regelmatig nog eens door.
    Wij hebben er in ieder geval van genoten.

Groetjes van Jos en Marijke

• 27 September 2008 - 10:18

Peter En Elly:

Laat zo'n reactie, maar deze bijzondere reis van jullie wel gevolgd via deze site. Een belevenis waar we graag de verhalen nog van willen horen. Uniek alhoewel jullie nooit in staat zullen zijn het speciale gevoel van zo'n reis over te brengen op mensen die er niet bij waren. Dat blijft iets dat echt alleen voor de reizigers is!!
    Liefs Peter en Elly

• 28 September 2008 - 21:01

Sandra Matadin:

Beste Henk & mousie,

Ten eerste mijn complimenten voor wat betreft jullie site. Ziet er professioneel en overzichtelijk uit.

Wat een reis hebben jullie gemaakt zeg! Werkelijk waar fantastisch.
    Mooie plaatsen hebben jullie bezocht. Een de foto's echt prachtig. Een aantal plekken die jullie in Delhi hebben bezocht heb ik ook gezien oa waar Mahtma Ghandi is gecremeerd.

Sorry dat ik niet eerder in de gelegenheid ben geweest om te reageren.
    Maar vergeten was ik jullie absoluut niet.

Tot gauw.

Met vriendelijke groet

• 30 September 2008 - 08:54

Mala Matadin:

Hallo,

Wat hebben jullie een anvontuurlijke vakantie gehad zeg.
    Ook hele mooie foto's jammer hoor dat het zo snel voorbij is.Wel een hele mooie site zeg zo met al die bijzondere foto's.

groetjes van Mala